tirsdag 18. september 2012

Bøker i skolen

Utviklingen av barns ferdigheter når det gjelder teknologi som pc spill, mobiler osv går i et rasende tempo. Barn og ungdom bruker mye tid foran pc`n noe som i mange tilfeller går ut over skolearbeid og fysisk aktivitet. Jeg digger foreldre som setter grenser på hvor mye tid deres barn skal få lov å bruke foran Tv, data og så langt det går også mobilbruk. Høres det strengt ut? Mulig, men jeg mener det trengs da jeg ikke er fan over at dataen skal ta over livet. Lære det ja, men også klare å legge det bort for å finne på andre ting.
I praksis har jeg heldigvis sett at bøker brukes flittig. En dag i uken disponerte klassen biblioteket. Elevene gikk ned dit og bruke rommet for å skape relasjoner til bøker, bare det å ta og se gjennom dem var en viktig del av det å skape glede, motivasjon og leselyst. Hver elev brukte god tid, de fikk byttet bøker, sitte å lese individuelt, høytlesing, ha samtaler om bøker de hadde lest eller ønsket å lese eller de fikk tips om bøker de burde lese av medelever. Jeg ble overrasket og glad over å se hvor engasjerte elevene var både når de skulle finne nye bøker og når de skulle fortelle om en bok de hadde lest. Videre fikk elevene lov å lese i disse bøkene i belønningstimer ( PALS skole) eller når de var ferdige med oppgaver de først var satt til å gjøre. I tillegg brukte lærer tid i spisefriminuttet til å lese høyt til klassen. Utfordringen for lærer er å finne bøker som alle syntes er spennende, vanskelig men den tiden vi var i praksis var det en klasse som tydelig hadde funnet en spennende bok. De spiste og var muse stille under høytlesingen..og etterpå i friminuttet kunne man registrere prat og diskusjoner om boken de hadde hørt lesing fra. En viktig del av en lærers jobb er å skape motivasjon, leselyst og glede slik at barna ønsker å lese. Her gjelder det å være kreativ, ikke bare lese fra bøker men kanskje legge inn f.eks skuespill og musikk slik at elevene får utfolde seg mer praktisk i forhold til en bok eller tekst de har lest. Elevene skal hele tiden tilegne seg ny kunnskap i skolen og det utvikler de også når de møter nye og kanskje uventede situasjoner hvor de praktisk blir satt litt under press. Lesing skal være spennende, lærende og gøy.

3 kommentarer:

  1. Eg er sjølv ein stor tilhengjar av bøker og lesing, og synest at høgtlesing i matpausen er ei sjølvfølgje. Bruken av litteratur i skulen kan ikkje overvurderast, spør du meg, og i likskap med deg har eg hatt fleire gode opplevingar frå praksis. Akkurat som du skildrar, har eg også erfart at turar på biblioteket kvar veke var det normale i praksisklassen, og eg har sett kor mykje elevane set pris på denne utflukta. Eg er også einig med deg i at det er kjempeviktig å nøre opp under elevane si leselyst.

    SvarSlett
  2. Jeg jobber litt på en skole, og er norsklærer for en klasse. Jeg har innført faste leseøkter i norskfaget. Elevene får litt tid på slutten av timen til lesing i egenlånt bok. Dette er noe som alle elevene setter stor pris på. Det er deres "gulrot". Når elevene setter seg ned med hver sin bok, så blir det musestille på klasserommet vårt. Det er nesten slik at det gjør vondt inni meg når det ringer ut, for mange liker ikke å legge boken fra seg. Håper bare at de har den samme innstillingen hele skoleåret :)

    SvarSlett
  3. Fornuftig bekymring innledningsvis. Nydelig praksisfortelling om hvordan dyktige lærere lar elevene få del i bøkenes litterære skatter. Veldig bra at høytlesningstradisjonen i norsk skole fortsatt er levende.

    Gode kommentarer som forsterker "budskapet" ditt.

    Tankekors:
    I "gamle" dager, før vi fikk pc/Internett, kunne barn bli sittende i timer og dager å lese eller tegne. Det var naturlig å tenke at de gjorde det av interesse og lyst, at de lærte og utviklet sine evner/talent.
    Hvis barn av i dag leser, skriver, hører eller kreerer for mye/lenge med pc-en, blir vi bekymret og setter grenser.

    SvarSlett