onsdag 5. desember 2012

Å ha ansvar for barns skriveutvikling


Når lærerplanen sier så lite hvilke mål og retningslinjer arbeidet med skriftforming skal ha betyr det at læreren får et stort ansvar men også stor frihet for å velge innenfor de rammene som fins. Læreren må foreta valg. Valg betyr igjen innsikt og kunnskap. Manglende kunnskap fører lett til at det i praksis blir læreverkene som styrer opplæringen. Slik bør det ikke være, lærer bør kunne velge progresjon og innhold for skriftforming ut fra egen faglig innsikt. Forskriftshefter i skriftopplæringen er hensiktsmessig når det går inn som en del av lærerens metodiske opplegg. Dersom en lærer skal være i stand til å tilfredsstille opplæringen i skrift, må han ha kunnskap om:
Forskriftsalfabetene, også tall
Sammenbindingsteknikker
Helling
Arkets plassering
Grep på skriveredskaper
Sittestilling
Barns motoriske utvikling
Skriving av border o.a for å trene opp bevegelighet og skriveflyt
Avspenningsøvelser
Venstrehendthet og hvordan man veileder venstrehendte i skriftutviklingen
Papirkvalitet og materialer
Redskaper
Skriftvurderinger
Skrift tilpasset ulike formål, f.eks dekorativ skrift
Gjerne litt skrifthistoreie

1 kommentar:

  1. Jeg er venstrehendt. Da jeg begynte på skolen, for lenge siden, ville frøken ha meg til å skrive med høyre hånd. Hun ga seg ikke før hun fikk påpakning fra min far.

    SvarSlett