Når lærerplanen sier så
lite hvilke mål og retningslinjer arbeidet med skriftforming skal ha betyr det
at læreren får et stort ansvar men også stor frihet for å velge innenfor de
rammene som fins. Læreren må foreta valg. Valg betyr igjen innsikt og kunnskap.
Manglende kunnskap fører lett til at det i praksis blir læreverkene som styrer
opplæringen. Slik bør det ikke være, lærer bør kunne velge progresjon og
innhold for skriftforming ut fra egen faglig innsikt. Forskriftshefter i
skriftopplæringen er hensiktsmessig når det går inn som en del av lærerens
metodiske opplegg. Dersom en lærer skal være i stand til å tilfredsstille
opplæringen i skrift, må han ha kunnskap om:
Forskriftsalfabetene, også tallSammenbindingsteknikker
Helling
Arkets plassering
Grep på skriveredskaper
Sittestilling
Barns motoriske utvikling
Skriving av border o.a for å trene opp bevegelighet og skriveflyt
Avspenningsøvelser
Venstrehendthet og hvordan man veileder venstrehendte i skriftutviklingen
Papirkvalitet og materialer
Redskaper
Skriftvurderinger
Skrift tilpasset ulike formål, f.eks dekorativ skrift
Gjerne litt skrifthistoreie
Jeg er venstrehendt. Da jeg begynte på skolen, for lenge siden, ville frøken ha meg til å skrive med høyre hånd. Hun ga seg ikke før hun fikk påpakning fra min far.
SvarSlett