6 års undersøkelsen er
en undersøkelse om 6 åringens språkkunnskaper ved skolestart. Målet med denne
undersøkelsen er å kartlegge hva elevene kan ved skolestart når det gjelder
lesing og skriving. Å få være en del av denne undersøkelsen, var utrolig
fascinerende. Etter å ha hørt erfaringene mine medelever gjorde seg med sine
intervjuer samt egne erfaringer, er jeg utrolig imponert hvor mye en seksåring
kan ved skolestart. Er foreldre flinkere nå enn før å bruke tid sammen med sine
barn for å øve på bokstaver og øve på lesing? Hva er grunnen til at så mange
seksåringer kan skrive navnet sitt, navnet til andre de kjenner eller andre
ord? Jeg tror at en av grunnene kan være at i dag er det flere barn som går i
barnehagen enn før og barnehagen er dyktig på å stimulere barns språklige
utvikling gjennom samtaler, høytlesning og fortellinger. Små barn er ofte
motiverte for å lære nye ting og blir alt lagt til rette for dem, begynner de
tidlig å vise interesse for skriftspråket og gjør etterligninger av skrift fra
det de observerer i miljøet rundt seg. En metode for at barna kan oppdage
spennende ting ved språket vårt, er å skrive små tekster til tegningene for
deretter ha samtaler rundt den aktuelle tegningen og skriften.
Det er viktig at barnet
får språklig tillitt og føler seg trygg i alle situasjoner i de enkelte fag.
Det er vår jobb som lærer å skape dette miljøet for den enkelte elev.
Svært trivelig å lese din begeistring over møtet med 6-åringene.
SvarSlettVi lærer når vi er klar, har behov, er motivert. Mine to sønner lærte seg selv å lese (og skrive) da de var ca. fem år (den ene litt før, den andre et halvår senere).
Vi leste mye høyt for dem mens de satt i fanget og kunne følge med på tekst og bilder. De hadde også fri tilgang til tastatur og skrev lange "avhandlinger" lenge før de hadde motorikk til å skrive for hånd.